rekonstrukcia existujucej uvratovej zeleznicky pre ucely vytvorenia cyklotrasy mProjekt stavby

NÁZOV STAVBY: Rekonštrukcia existujúcej úvraťovej železničky pre účely vytvorenia cyklotrasy

MIESTO STAVBY: k. ú. Krásno nad Kysucou

k. ú. Zborov nad Bystricou

k. ú. Klubina

k. ú. Stará Bystrica

k. ú. Nová Bystrica

k. ú. Radôstka

INVESTOR: MIKROREGIÓN BYSTRICKÁ DOLINA:

Mesto Krásno nad Kysucou

Obec Zborov nad Bystricou

Obec Klubina

Obec Stará Bystrica

Obec Nová Bystrica

Obec Radôstka

SPRACOVATEĽ PROJEKTU STAVBY: ING. Stanislav Mikovčák a kol. ARCHEKTA Čadca 022 01

Lokalizácia projektu:

Kraj: Žilinský

Okres: Čadca

Obec/Mesto: Krásno nad Kysucou, Zborov nad Bystricou, Klubina, Stará Bystrica, Nová Bystrica, Radôstka

Základné údaje:

Dĺžka trasy: cca 30,999 34 km

Počet informačných tabuli: 23 ks

Počet lávok, premostení a priepustov tokov: 19 ks

Celkové náklady: 3 069 909 € s DPH

Začiatok realizácie stavby: august 2011

Dokončenie stavby : október 2012

História úvraťovej železničky

Kysucko – oravská lesná železnica bola jednou z najvýznamnejších lesných železníc na Slovensku. Vznikla v roku 1926 spojením samostatných lesných železníc vybudovaných z Oščadnice do Vychylovky a Oravskej Lokce do Oravskej Lesnej.

Hlavná trať viedla z Oščadnice do Lokce. Na hlavnej trati bolo vybudovaných niekoľko odbočiek, ktoré sa zriaďovali a likvidovali podľa potreby ťažby dreva. Najväčšiu dĺžku mala na konci 20–tých rokov a to skoro 110 km. Rušňový park obsahoval predovšetkým parné rušne, z vozňov boli najviac zastúpené oplenové podvozky.

Prevádzka na KOLŽ bola ukončená na konci roku 1971 z dôvodu nerentabilnosti. Okrem 8 km dlhého úseku Chmúra – Tanečník, v ktorom sa nachádzal cenný úvraťový systém, bola ostatná trať demontovaná. Časť železnice sa dnes nachádza v Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke.

Cieľ projektu:

Cieľom projektu je rekonštrukcia existujúcej úvraťovej železničky pre účely vytvorenia cyklotrasy . Jej vybudovanie je spoločným cieľom dotknutých obcí regiónu. Trasa cyklochodníka bude napojená turistickými chodníkmi na turistické chodníky a cyklotrasy na Poľskom pohraničí a zároveň pripraví možnosť prepojenia s Oravskou cyklomagistrálou, čím sa značne rozšíria možnosti cestovného ruchu v regióne.

Nástupným miestom cyklotrasy bude centrum mladého mesta Krásno nad Kysucou. Pokračovať bude k. ú. obcí Zborov, Klubina, Stará Bystrica, Nová Bystrica, Radôstka. Koniec bude pri Múzeu Kysuckej dediny v Novej Bystrici -Vychylovke. V mieste časti Vychylovka bude trasa prepojená turistickými chodníkmi s napojením na turistické chodníky a cyklotrasy v Gmine RAJCZA v Poľskej republike. Povrch cyklotrasy bude vyasfaltovaný, aby slúžila celoročnému využitiu. V lete bude slúžiť cyklistom, in-line korčuliarom a v zime bude obľúbenou trasou bežkárov.

Trasa cyklochodníka je rozčlenená na 6 úsekov v závislosti od toho, ktorým katastrálnym územím prechádza.

Hlavné úseky cyklotrasy:

  • ÚSEK 1 k. ú. Krásno nad Kysucou KM 0,000 000 – 3,390 370 dl. 3,390 370 km
  • ÚSEK 2 k. ú. Zborov nad Bystricou KM 3,390 370 - 7,466 970 dl. 4,076 600 km
  • ÚSEK 3 k. ú. Klubina KM 7,466970 – 9,741 340 dl. 2,274 370 km
  • ÚSEK 4 k. ú. Stará Bystrica KM 9,741 340- 16,200 480 dl 6,459 140 km
  • ÚSEK 5 k. ú. Nová Bystrica KM 16,200 480- 26.920 480 dl. 10,720 000 km
  • ÚSEK 6 k. ú. Radôstka napojenie v KM 13,030 000 dl. 4,078 860km